Nu ska jag för första gången skriva om något annat än den här bloggen. Kul va?
Jag ska skriva om tidningsdöden. I mediebranschen har det på senare tid tjatats om hur många tidningar som läggs ned, och att ännu fler kommer att gå samma öde till mötes. Då brukar man oftast prata om kommersiella titlar som funnits i tidningshyllorna. Men tidningsdöden är faktiskt betydligt större än så.
Ser man till alla typer av periodiska tryckta tidskrifter har ungefär en titel i veckan lagts ned det senaste året. Det märks inte så mycket, eftersom väldigt många är typ kundtidningar, föreningsblad, små kommuntidningar och liknande, ofta väldigt nischade. Redaktörer och skribenter påverkas inte i jättestor skala eftersom det oftast är (halv-)amatörer som gör de minsta tidningarna. Inte heller tryckeribranschen märker mycket av detta eftersom det är så små volymer.
Men ändå. Detta att myndigheter, företag och organisationer i allt större utsträckning skippar att ge ut information på papper är hur stort som helst.
Så nu vet ni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar